Wat is contentstrategie?

content-strategie

Wat is contentstrategie?

Op internet is alles dat betekenisvolle informatie inhoud ‘content’. Elke website heeft content. Intranets, nieuwsbrieven en apps hebben content. Bedrijven met slechts drie webpagina’s hebben waarschijnlijk alleen een goede  schrijver nodig. Maar wanneer het honderden of duizenden content-onderdelen worden, dan loop je kans het overzicht en de grip te verliezen op wat deze content moet doen en waar het aan moet voldoen.
Inzicht en controle over wie creëert, publiceert, op welk medium, in welke context en met welk resultaat, is cruciaal. Daar is een contentstrategie voor nodig.

Wat heb je aan een contentstrategie?

Een goede contentstrategie:

  1. geeft organisaties inzicht welke content de doelgroep nu écht nodig heeft
  2. voorziet in een realistisch, duurzaam en meetbaar content productieplan dat ook op lange termijn resultaat oplevert
  3. verlaagt kosten door minder te investeren in overbodige publicaties en de effectiviteit van nuttige content te versterken
  4. zorgt voor juiste afstemming tussen communicatie en kanalen. Zodat website content, nieuwsbrieven, drukwerk, social media-uitingen en intranet content elkaar versterken en bijdragen aan hetzelfde doel
  5. voorkomt dat webprojecten ontsporen en vertragen omdat vaak de tijd en energie wordt onderschat die het kost om goede, resultaatgerichte content te produceren

Content strategy plans for the creation, publication, and governance of useful, usable content

Kristina Halvorson

Overzicht en samenhang

Kortom, met een contentstrategie:

  • Behoud je overzicht over je content
  • Zorg je voor optimale samenhang van je content
  • Bereik je makkelijker je (conversie)doelen
  • Zorg je ervoor dat je bezoekers optimaal van dienst bent
  • Behoud je maximale controle over de online ervaring van je bezoekers

Meer weten over contentstrategie? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief of neem contact op met Content Bridges.

Share this post