Hoe schrijf je een productbeschrijving [quick guide]

Hoe schrijf je een productbeschrijving [quick guide]

Ze zijn overal en op alles en, voor het grootste deel, beïnvloeden ze onze aankoopbeslissingen. Ik heb het over productbeschrijvingen. Als je een retailer bent, dan zijn ze het belangrijkste wapen in je verkooparsenaal. Maar hoe schrijf je productbeschrijvingen die zowel inspireren en van je bezoekers een klant maken? Deze tips laten je zien hoe.

Identificeer je publiek

Ken je klant, weet voor wie je schrijft. Als je je bewust bent wie er aan de andere kant van het scherm zit, dan kun je je productbeschrijvingen daarop aanpassen.

Geef je product een stem

Het kennen van je klant betekent ook dat je weet wat de beste manier is om met ze te communiceren. Een roze armband versierd met hartvormige glitterdingen van €2,99 is niet bedoeld voor de klant die graag een armband met roze diamant van €1.000 koopt. Daarom is de tone of voice – de schrijfstijl – niet in elke productbeschrijving hetzelfde.

Focus op de voordelen van elk product

Het belangrijkste onderscheidende kenmerk van een roze diamant is dat deze roze is. Het voordeel van een roze diamant is dat deze zeldzaam is, zodat iedereen die hem draagt, opvalt. Alles rondom een roze diamant schreeuwt om exclusiviteit, elegantie en smaak. Je productbeschrijving moet dit ook uitstralen.

Een producteigenschap maakt een product tot wat het is. Een voordeel is de waarde van deze eigenschap voor de klant. Bijvoorbeeld: het hebben van een cycloon in plaats van een zak op een stofzuiger is een technologische functie, maar het voordeel voor de klant is dat het helpt tijd en geld te besparen, omdat deze geen stofzakken hoeft te kopen en te verwisselen.

Dus, leg sterke focus op de voordelen in je productbeschrijvingen.

Focus bij vergelijkbare producten op een specifieke eigenschap per beschrijving

Het schrijven van productbeschrijvingen kan vervelend zijn, vooral als je ze schrijft voor dezelfde producten en het enige wat verschilt is de kleur. Als dat het geval is, probeer dan de nadruk op een unieke eigenschap te leggen voor elke beschrijving die je schrijft. Leg de voordelen van die producteigenschap uit aan de klant. Dat geeft je focus bij het schrijven en bij elk product een nieuwe invalshoek om mee aan de slag te gaan. Daarnaast geeft dit een unieke kans om te meten welke productbeschrijving nu tot de beste conversie leidt.

Nu ben ik benieuwd: hoe beïnvloeden productbeschrijvingen jouw koopgedrag? Als je zelf ervaring hebt met het schrijven van productbeschrijvingen, welke tip zou je dan nog willen aanvullen?

Share this post