5 soorten storytelling: de contentstrategie van Coca-Cola
De Coca-Cola Company heeft de mogelijkheden van het nieuwe medialandschap volledig omarmt. De Coke-producent uit Atlanta zet de komende jaren zwaar in op ‘storytelling’, verhalen vertellen om de merkwaarden te versterken. Coca-Cola gaat een paar stappen verder dan eenzijdig met anekdotes strooien. De frisdrank gigant verlegt de grenzen van eenzijdige storytelling naar dynamische storytelling.
Bedoeling is om zo een plaats te krijgen in het leven van consumenten. “Every contact point with a customer should tell an emotional story. Coke must focus on stories that show a commitment to making the world a better place,” meent Jonathan Mildenhall, Vice-President, Global Advertising Strategy en Creative Excellence bij The Coca-Cola Company.
Liquid & Linked: van creative excellence naar content excellence
Doel van de dynamische storytelling is het opgang brengen van gesprekken en verhalen over Coca-Cola en de Coke ‘Happiness’. De content die daarvoor nodig is, is zogenaamde ‘liquid’ (vloeibare), makkelijk te verspreiden content. Deze content moet vervolgens een eigen leven moeten gaan leiden. Rode draad vormt de ‘Coca-Cola’-happiness, die aansluit bij alle merken van het bedrijf. Volgens Mildenhall is in de contentstrategie participatie van anderen cruciaal voor het succes van Coca-Cola. [quote]stories expressed through every possible connection and channel that (1) add value and (2) add significance to people’s lives. Content is the “matter” or “substance” of brand engagement and conversation[/quote]
Dynamische storytelling
Om een onderscheidende en complete merkervaring te creëren, worden ideeën en verhalen over meerdere media verspreid. Een transmediale-aanpak, waarbij Coca-Cola 5 soorten storytelling onderscheidt.
- Serial storytelling
ervaringen delen op een vast moment (moment, in een routine) - Multi-faceted storytelling
ervaringen delen waarbij het verhaal over verschillende platformen heen verteld wordt. Met transmediaal of crossmediaal storytelling wordt in de filmindustrie ook stevig geëxperimenteerd - Spreadable storytelling
een verhaal of ervaring delen dat vooral vrienden en bekenden aanspreekt (blunders, onderonsjes) - Immersion & discovery storytelling
wat je allemaal met het merk hebt meegemaakt, wat je ervoor heb moeten doen - Engagement through storytelling
momenten delen die betrokkenen uitermate moeten boeien. Verhalen zijn zijdelings verbonden met het merk. Doel is om een band op te bouwen, niet om het product te pluggen
Meer weten over storytelling en wat dit voor je bedrijf kan betekenen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief of neem contact op met Content Bridges