14 Valentijnsdag trucs voor je contentstrategie

14 Valentijnsdag trucs voor je contentstrategie

Net als je partner of minnaar is content creatie iets dat veel aandacht vraagt en regelmatig onderhoud nodig heeft. Ga er zorgvuldig mee om, bepaal helder je doelen en plan zaken ruim van te voren. Omdat de helft van ons Valentijn is vergeten en daarmee een extra zware dag heeft, een aantal belangrijke lessen van Valentijnsdag om de content creatie voor je website of social media te verbeteren.

1. Je Valentijn

Natuurlijk weet je voor wie je dat bloemetje, doosje bonbons, kaartje of welk cliché je ook maar uit de kast trekt, gaat kopen. Jij kent de gelukkige als geen ander. Ik weet bijvoorbeeld dat ik met níks aan moet komen. Doe ik dat wel, dan is dat verdacht.

Met je contentstrategie is dat niet anders. Heb helder voor ogen voor wie je de content gaat maken en wat die persoon van je verwacht. Een zakenhotel dat een stadswandeling van tweeëneenhalf uur als leuke attractie gaat aanprijzen slaat bijvoorbeeld de plank mis. Een top vijf met snelle sightseeings die je niet mag missen is daar beter op zijn plaats.

2. Het cadeau(tje)

Een Valentijns cadeautje kiezen is, zeker voor een man, geen eenvoudige opgaaf. Je wilt toch origineel zijn, maar het kopen ervan moet niet teveel tijd kosten. Je kunt het jezelf dan makkelijk maken door iets ‘gewoons’ te kopen, maar het net even anders te presenteren. Een doos bonbons met jullie foto erop, hippe onderzetters gemaakt van één van haar oude handtassen (hoewel?) of een bos rozen met jullie namen in de blaadjes gestanst.

Voor het produceren van content zijn er ook vele invalshoeken bij hetzelfde onderwerp mogelijk. Wees origineel en vindt een passend ‘haakje’ bij de interesses van je doelgroep. Publiceer bijvoorbeeld de mening van een bekende in de branche over het onderwerp, maak een top tien-lijstje, beschrijf hoe de vlag er exact een jaar geleden bijhing…etc. Om wat inspiratie op te doen staan hier 8 praktische tips voor content ideeën.

3. WAT?!? Vergeten!

Je zult de eerste niet zijn die ’s morgens wakker schrikt omdat je je bedenkt dat er stevige consequenties, of in elk geval lange gesprekken, volgen bij het niet komen opdagen met een Valentijns cadeau. ‘Weer vergeten’. Valentijnsdag is ELK jaar. Dat kán je dus niet vergeten. Althans, dat zegt de partner in kwestie waarschijnlijk. Want jij bent het niet vergeten, maar hebt het natuurlijk gewoon te druk. Daar iets aan doen heet ‘plannen’.

Net als Valentijnsdag zijn veel evenementen en gebeurtenissen waarover je kunt publiceren ruim van te voren bekend. Een productlancering, honderdjarig bestaan van het bedrijf of precies tien jaar na huppeldepup. Ook congressen of beurzen waar je organisatie aanwezig is, is een publicatie waard. En geloof me, een video waarin je je belangrijkste relaties interviewt, is niet binnen een week gemaakt. Het maken wel, maar het regelen niet. Een publicatiekalender of ‘editorial calender’ is daarbij een onmisbaar hulpmiddel.

4. De verrassing

Bedenk eens met welk Valentijns cadeau je nu het meeste succes hebt gehad, de uitbundigste reactie kreeg. Dat was vast niet de zoveelste doos Belgische bonbons (‘word ik dik van’) of de geijkte bos rozen (‘Dank je schat, heel attent’, dan een korte lieve glimlach (2sec.), gevolgd door een ‘doe jij de kinderen even?’).

Nee, je grootste Valentijnsucces kende je toen je die kaarten voor dat Marco Borsato concert (tja echte liefde, even doorbijten) uit je binnenzak trok of toen je je Valentijn geblinddoekt uit een chocoladefontein liet drinken.

Beter nog: geef eens een mooie roos halverwege de maand september. Als je niks uit te leggen hebt, is dat pas een échte verrassing (als je wel iets uit te leggen hebt ook trouwens).

Voor het maken van content geldt exact hetzelfde. Durf van de geijkte paden af te wijken. Produceer content die bij je past, maar die wel verrast, verstrooit, vermaakt, of intrigeert. Laat je content doen wat er van verwacht wordt, maar kom af en toe verfrissend uit de hoek.

5. De Timing

Goede timing: (zet de wekker!) kus je Valentijn ’s morgens in alle rust teder wakker en maak eeuwig indruk met je originele presentjes.

Slechte timing: (wekker vergeten te zetten) verpruts weer een jaar romantiek door je bosje rozen aan te bieden terwijl de kids schreeuwend de pap om je oren schieten en je voor ‘loser’ uitmaken.

Doe onderzoek naar het gedrag van je doelgroep en bied je content aan op momenten dat ze het best bereikbaar zijn en het meest ontvankelijk. Pas daar ook het formaat waarin de content gepresenteerd wordt op aan. Bekijk deze infographic eens die uitlegt wanneer bepaalde emailnieuwsbrieven het beste effect sorteren.

6. De Chocolade

Net als ik, vind jij chocola waarschijnlijk lekker smaken. Het eet ook zalig weg. Dat komt omdat het smeltpunt van de cacaoboter – een belangrijk bestanddeel – iets onder onze lichaamstemperatuur ligt. Chocola heeft een bewezen, maar gering effect op onze hersenen. Ik ben daar gevoelig voor. Ik noem mezelf derhalve verslaafd en heb altijd een reep in huis. Puur.

Goede content heeft hetzelfde effect. Het begint bij de titel. Deze spreek je aan en trekt je het artikel of video in. Binnen vijf seconden weet je of het verder lezen of doorklikken wordt. Dan de body van het stuk. Het verhaal moet goed smaken, helder zijn geschreven en prettig uitgelegd. Je wordt herhaaldelijk verleid om verder te lezen. Na het consumeren hou je er een bevredigd gevoel aan over. Je bent iets wijzer dan wel rijker geworden of anders leuk vermaakt.

7. Cupido’s pijlen

Amor, Eros of Cupido. Je kent hem als dat ventje met vleugeltjes en een pijl en boog. Hij schiet, volgens de legende, pijlen in harten van mensen om deze verliefd te laten worden. Hij schiet doelgericht, maar niet altijd raak.

Content maak je met een specifiek doel. Of het nu gaat om versterken van merkbeleving, meer verkeer op de website, aanvragen van brochures of stimuleren van verkoop: content dient altijd een doel. Dat doel moet gedefinieerd worden vóórdat de content er is. Zo voorkom je dat medewerkers namens de organisatie ‘ins Blaue hinein’ leuk gaan Twitter en Facebooken, terwijl het doel juist was om de merkpositie van een onbereikbare, klantonvriendelijke, onbeschofte en goedkope vliegtuigmaatschappij te claimen.

8. Het Gedicht

Weleens een romantisch gedicht voor je Valentijn gemaakt? Zo niet, meteen doen! Je zit voor jaren gebakken. Zelfs halverwege het jaar kun je nog eens ‘spontaan’ een dichtregel ervan oprakelen. Je Valentijn zal dan weer smelten voor de mierzoete lieve woordjes die je met het rijmwoordenboek in de hand achter elkaar hebt gezet. Het jaar daarop leer je de kinderen het gedicht opzeggen, weer een jaar verder laat je er een vliegtuigje mee rondvliegen over je huis. Allemaal met datzelfde romantische gedicht. Een investering waard dus.

Voor content geldt hetzelfde. Gooi niets weg, maar bedenk wanneer of in welke vorm de content weer bruikbaar is of opnieuw waarde krijgt. Content produceren kost relatief veel tijd. Het loont dus om deze te hergebruiken op verschillende plaatsen in je online maar ook offline uitingen. Met hergebruiken bedoel ik dan niet een ander kanaal of platform volgooien met exact dezelfde content. Nee aanpassingen aan de nieuwe tijd, platform (mobiel), publiek en wellicht ook je doelen zijn noodzakelijk.

9. Beetje liegen mag

Die prijs van de prachtige ring die je in de aanbieding op de kop hebt kunnen tikken, ga je natuurlijk niet vertellen. Nee, die kostte gewoon het volle pond en een beetje meer. Je houd namelijk van je Valentijn. Véél. Dan is het sociaal wenselijk dat zich dat in de prijs van je presentje vertaalt.

Met je content moet je altijd de waarheid spreken en dichtbij jezelf blijven. Of het nu gaat om een belofte op je website, blogpost, Twitterupdate of Linkedin bijdrage: je blijft eerlijk en oprecht. Hou je je daar niet aan, dan vallen jij en je organisatie ooit eens door de mand. Een beetje mooier maken mag wel. Dat kan een zoekmachine technische reden hebben (SEO) of in het geval van deze tekst een taalwenselijke. 14 Valentijnsdag tips oogt nou eenmaal beter dan 9.

Happy Valentine!

Share this post