Publicatiekalender ‘must’ voor succes contentmarketing

Publicatiekalender ‘must’ voor succes contentmarketing

‘Content’ is het buzzwoord voor bedrijven die betrokken klanten willen. Waar onderscheiden met de TV-commercial of printadvertentie niet meer werkt, is er nu ‘content’. Om dat goed te doen, kijken marketeers steeds meer naar middelen die uitgevers gebruiken. Een succesvol middel is de ‘publicatiekalender’. Grote merken als Mercedes-Benz, Nestle of Nike gebruiken de publicatiekalender om te bepalen welke content ze wanneer via welk social mediaplatform willen verspreiden.

Publicatiemethodiek

Het grote ‘a-ha’ voor marketeers is dat je het publiceren van je social content moet zien als een kalender met levende en dynamische evenementen waarover je kunt publiceren. Slechts ‘aanwezig’ zijn op Twitter, Facebook of Youtube is niet voldoende om je publiek te blijven boeien. Daar is meer voor nodig. Om dit goed te doen, kunnen organisaties niet zonder een systematiek om hun online aanwezigheid te managen. Een methode om geen kans onbenut te laten, relaties te boeien met content over een tijdelijke aanbieding, een nieuw product, een belangrijke vakbeurs, nieuwe wetgeving die van toepassing is of een verhuizing van het hele bedrijf. Uitgevers kunnen niet werken zonder een publicatiekalender. De Allerhande kerstmaaltijden worden in de zomer bereid en beschreven. Een coverstory over BN’ers in modieuze badpakken publiceer je niet hartje winter. Tenzij het over een warme vakantiebestemming gaat, want de meeste vakanties worden de eerste weken na oud en nieuw geboekt. De vele EK- en Olympische Spelen-specials worden nu gemaakt. Publiceren is vooruitzien.

Hoe blijf ik interessant?

De vraag bij organisaties ten aanzien van social media verandert. Van “ik wil dertigduizend fans op mijn Facebookpagina” naar “nu ik er een paar duizend heb, hoe blijf ik interessant voor ze?” Een publicatiekalender als blauwdruk van merkbeleving en positionering is dan een onmisbaar hulpmiddel om interessante content te kunnen blijven produceren. Een publicatiekalender moet de juiste variëteit in onderwerpen en invalshoeken bevatten om je publiek betrokken te houden. Elke dag gebeurt er wel iets rondom je organisatie dat interessant zou kunnen zijn voor je gepassioneerde en betrokken fans. Maar trap niet in de val van het bombarderen. Je Twitter- of Facebookvolgers bestoken met louter berichten en updates over alles rondom je bedrijf. Een goede afwisseling in entertainment, verassingen, weetjes en ‘wow’-momenten is cruciaal. Met de publicatiekalender is een juiste afwisseling goed te plannen.

Onderwerpen kiezen

Het is noodzakelijk om de onderwerpskeuze voor de publicatiekalender af te bakenen. Mercedes-Benz bijvoorbeeld maakt zijn publicatiekalender een jaar van te voren en deelt deze in drie secties in. Een gerelateerd aan Mercedes-Benz nieuwe modellenintroducties, nieuwe innovaties en verhalen die gaan over autoprestaties, veiligheid en ontwerp. Een tweede sectie in de publicatiekalender bevat alle data van noemenswaardige evenementen dat jaar en een derde duidt alle belangrijke data in de ruim 125 jaar Mercedes-Benz historie. Werk jij met een publicatiekalender en wat zijn je ervaringen daarmee?

Share this post