Hoe bespioneer je de concurrent? Check de clicks op zijn links

concurrentie bespioneren

Hoe bespioneer je de concurrent? Check de clicks op zijn links

Weten hoe vaak de links die je concurrent deelt op Twitter of Facebook worden aangeklikt? Of hoe laat, vanaf welke locatie, waar de links gedeeld worden en welke browsers gebruikt zijn? De informatie is allemaal beschikbaar via populaire URL Shorteners als bit.ly en goo.gl. Dit levert bruikbare informatie voor je contentmarketing tactieken.


URL Shorteners worden gebruikt om op microblogs als Twitter toch lange webadressen kwijt te kunnen. De ruimte is met 140 karakters natuurlijk beperkt, dus vandaar dat TinyURL en later bit.ly bij Twittergebruikers erg populair werd. Twitter gebruikt tegenwoordig zijn eigen URL Shortener t.co. Desondanks blijven andere diensten onverminderd populair. Met name om de beschikbare statistieken.

Statistieken bekijken

Via de URL Shortener van bit.ly en goo.gl zijn niet alleen de statistieken van je eigen links te zien, ook die van elke andere ingekorte link. Dus ook die van je concurrent. Hoe doe je dat?

Voor Bit.ly: tik een ‘+‘ in achter de link. Test het maar even.

  1. ga naar Twitter
  2. tik ‘bit.ly’ in het zoekveld
  3. kies een bit.ly link
  4. copy (ctrl+c) de link
  5. paste (ctrl+v) deze in de adresbalk van je browser
  6. tik een ‘+’ achter de link
  7. druk enter

Voor Goo.gl: tik ‘.info‘ achter de link. Dus goo.gl/YvdG9.info om erachter te komen dat er ruim 2.000 Tweeps – vooral Chrome gebruikers op een Windows machine – geïnteresseerd zijn in een erotische ‘mini zweep’.

Concurrenten

Veel grote merken gebruiken URL shorteners onder een eigen domein, zoals goo.gl, nyti.ms of pep.si. De frisdrankgigant gebruikt daarvoor de service van bit.ly. De statistieken zijn daarom ook te achterhalen.

Wil concurrent Coca Cola bijvoorbeeld weten hoe vaak de Pepsi Pulse link is aangeklikt dan tikken ze eenvoudig een ‘+’ achter de pep.si link. Dus pep.si/15Wq3dx+ Kijk zelf en oordeel zelf of het aantal kliks in verhouding staat tot de ruim 1 miljoen volgers.

Meer tips,trucs en tools voor betere content? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief

Share this post