Facebook versoepelt richtlijnen omslagfoto

facebook regels soepeler

Facebook versoepelt richtlijnen omslagfoto

*UPDATE*

  • toegevoegd onderzoek naar 1,38 miljoen Facebookberichten [1 feb. 2017]

Het gebeurt niet vaak dat Facebook zijn regels verandert ten gunste van zijn gebruikers. Maar ze waren dan ook tamelijk rigide: de richtlijnen voor wat er NIET op je Facebook omslagafbeelding getoond mocht worden. Commerciële uitingen op de fanpage waren uit den boze. Veel van deze Facebook richtlijnen zijn nu teruggedraaid. En dat is – voor marketeers in elk geval – goed nieuws.

De enige regel die blijft is dat de afbeelding voor niet meer dan 20% uit tekst mag bestaan. Alle afmetingen van de Facebook afbeeldingen blijven hetzelfde.

 

Wat nu WEL mag op je Facebook omslagfoto

Commerciële uitingen zijn vanaf nu dus toegestaan. Dat betekent dat je nu op je profiel of fanpage wel mag vermelden:

  • Call to Actions als “Koop hem nu!” of “Download hier je exemplaar”
  • Prijsinformatie als “35% korting” of “Nu slechts €9,99”
  • Contactinformatie als je website, email, adres en telefoonnummer
  • Facebook features als “Like en Win” of “Deel en Doe mee!”. Promotie van een actie op je tab is nu ook mogelijk

“Facebook versoepelt richtlijnen omslagfoto. Enige regel: max. 20% tekst.”

Deze nieuwe regels geven marketeers en designers meer vrijheid en flexibiliteit bij het samenstellen van een goede omslagfoto.

Wat betekent dit voor Facebook marketing

Een duidelijk zichtbare Call to Action (CTA) op je Facebook bedrijfspagina levert meer resultaat van je marketingactiviteiten.

  1. Meer Facebook leads genereren – door een aanbieding of campagne op de omslagfoto te promoten. In de statusupdate bij het publiceren van de foto plaats je de link naar de campagne -of actiepagina.
  2. Beter meten van Facebook activiteiten– omdat het nu mogelijk is specifieke campagnes te promoten op Facebook is het meten ervan nog belangrijker geworden. Effecten van updates waren natuurlijk al te meten, maar nog niet van een specifieke campagne. Voor gebruik in Google Analytics maak je bijvoorbeeld de volgende trackercode aan voor je omslagfoto/?utm_medium=social&utm_source=facebook&utm_campaign=omslagfoto
  3. Betere ondersteuning van campagnes – met een custom tab op je Facebook bedrijfspagina konden specifieke campagnes al ondersteund worden. Met tools als Shortstack zijn prachtige Facebook apps en acties op te zetten. Deze campagnes kunnen nu met een duidelijke CTA ook met de omslagfoto ondersteunt worden.
  4. Beter visueel communiceren – uitgebreid Facebook onderzoek laat zien dat foto’s de meeste likes en reacties van gebruikers oplevert. Een sterker visueel beeld met CTA zou meer betrokkenheid met je merk moeten opleveren.
Welke mogelijkheden zie jij voor je Facebook marketingactiviteiten?

Share this post

  • Gijs Molsbergen

    Hi Michiel,

    Interessant deze blog te lezen. Ik vroeg mij alleen af waar en of het uitvoeren van kwalitatief doelgroep-onderzoek ook deel uitmaakt van een eventuele op te zetten strategie.

    Heb je daar ervaring(en) mee? Ik ben benieuwd!

    Groetjes,

    Gijs

    • Hi Gijs,

      Dank voor ’t lezen en je reactie! Zelf denk ik wel. Wanneer de mindset en de aanpak die daaruit volgt gericht is op het denken van buiten naar binnen, dan is kwalitatief doelgroeponderzoek zelfs cruciaal.
      Online onderzoek, maar vooral gesprekken voeren met medewerkers, partners en klanten levert daar heel veel goede input voor op.

      Ervaring leert dat content strategie en marketing natuurlijk in elkaar overlopen. Gaat er volgens mij om dat je je bewust bent wanneer er een goede basis ligt waarop je verder kunt bouwen.

      Hoe zie jij dat Gijs?

      Groet,
      Chiel