Trap niet in de contentmarketing valkuil

contentmarketing-valkuil

Trap niet in de contentmarketing valkuil

Je klanten leven net als jij in een informatiehel. Ze worden continue gebombardeerd met tekst, afbeeldingen en video’s op hun pc’s, iPad’s en smartphones. Een constante stroom van impulsen waar erg veel zinloze en afleidende troep tussen zit. Om ze te bereiken moet je door deze muur van informatierommel heen zien te breken. Dat doe je met: contentmarketing.

Content marketing belofte

De belofte van content marketing is: “als ik maar slim en behulpzaam genoeg overkom op mijn klanten, middels mijn content, dan heb ik hun aandacht, hun vertrouwen en waarschijnlijk ook hun betrokkenheid.” Maar om dat te doen, moet je je content doelmatig gebruiken. Het moet een grote relevantie hebben voor de ontvanger.

Contentmarketing goeroes

Accountmanagers van marketing automation software en content marketing goeroes vertellen je dan het volgende:

  • Neem 4 persona’s die je doelgroep goed weergeven.
  • Schrijf per persona een stuk of 3 behoeftes op.
  • Breng alle kanalen in kaart waar je persona’s gebruik van maken. Laten we zeggen stuk of 5.
  • Maandelijks is het tijd voor wat frisse nieuwe content. Dus 12x per jaar.

Reken maar uit. Dat zijn 4x3x5x12=720 content updates. Een update kan originele content of curated (verzamelde) content zijn. Dat is heel veel content! En dan hebben we het nog niet eens gehad over het maken van specifieke content voor de verschillende fases in het aankoopproces.

De uitvoering

Wat moeten we doen om dit uitvoerbaar te maken? Veel marketeers en software producenten hebben hier een proces bij bedacht. Heel veel processen. Ze komen met dashboards en metrics om de content creatie te sturen. Uitgebreide content kalenders worden opgesteld. Allerlei bronnen van binnen en buiten de organisatie worden aangeboord voor content productie.

Dwangmatig

Je voelt het al aankomen. De uitgelezen mogelijkheid om content te produceren en op maat te maken en te presenteren aan verschillende doelgroepen via verschillende kanalen wordt iets dwangmatigs.

Met andere woorden: het content monster gaat een heel eigen leven leiden. Het resultaat van het blijven voeden van dit content monster is, dat je je waarschijnlijk op een dag beseft dat je content machine uitsluitend middelmatige content aan het produceren is.

Je content is niets meer geworden dan vulling voor de informatiehel waar je klanten zich al in bevonden. En dat is de valkuil van content marketing. Onbewust heb je kwaliteit van content opgeofferd voor kwantiteit om al die persona’s met al hun behoeften via alle kanalen te bedienen. Al weken-, maanden-, wie weet, jarenlang. Daar schiet jij, maar je klant al helemaal niet, niks mee op.

Kwaliteit boven alles

Daarom stellen toonaangevende marketeers kwaliteit altijd boven alles. Ze publiceren minder content, maar komen wel met kwaliteit content. Content die provoceert, je laat lachen en aan het denken zet. Content die je leven (een beetje) verandert.

Heb je wat aan dit bericht gehad, deel het dan op Facebook, Twitter of laat een commentaar achter onder dit artikel.

Share this post

  • Aart Lensink

    Corvee content dus. Inderdaad een levensgrote valkuil. En een bron van ergernis.

  • Irene

    Content verspreiden moet geen doel op zich worden. Valt mij op dat er idd weinig oog is voor de informatie overload van de gebruiker. Zoeken van balans en relevantie is DE grote uitdaging

  • Pingback: Valkuilen van content marketing | Mark Lemmen()