6x Skyfall content marketing campagnes

6x Skyfall content marketing campagnes

De nieuwste Bond-film Skyfall is de best gesponsorde film ooit. Maar liefst een derde van het budget wordt opgehaald met merken die naast Daniel Craig (44) op het witte doek verschijnen. Daarmee gaat de kaskraker de filmgeschiedenis in als grootste product-placementparade ooit. Op welke manier maken de merken gebruik van James Bond en Skyfall. Een overzicht.

1. Heineken

Skyfall’s Heineken advertentie

James Bond drinkt in Skyfall geen ‘Martini, shaken not stirred’ meer, maar een oerhollands biertje. Hij breekt daarmee na 50 jaar Bond met een traditie. Heineken telde €35 miljoen neer om James Bond aan het bier te krijgen. Zonder deze deal was de film niet mogelijk geweest stelt Craig.

Voor veel Bond-liefhebbers een gotspe…

…voor Heineken een uitgelezen kans om ook in de US als tweede brouwer daar hun merkpositie te versterken.

Heineken liet de fraaie Facebook app ‘Crack the Case’ ontwikkelen, waarmee je een koffer met geheime informatie moeten openen. Een ‘echte mannen’ spel, waarin mooie vrouwen wegsmelten bij je geuploade foto.

De ‘Crack the Case’ campagne wordt ondersteunt door een in Bondstijl uitgevoerde commercial.

2. Omega

Omega Facebook coverfoto Skyfall-campagne

De Zwitserse horlogemaker is al jaren sponsor van de Bondfilms, maar lijkt keer op keer momentum te missen om de horloges dankzij de film goed onder de aandacht te brengen.

Alleen de coverfoto op de Omega Facebookpagina legt een verband met de nieuwste Bond-hit.

De ondersteunende tv-commercial toont fragmenten uit de film samen met close-ups van het horloge dat James zal dragen.

3. Champagne Bollinger

Al sinds Live and Let Die (1973) een Bond-klassieker, de Bollinger Champagne. Ook nu wacht James een ‘La Grande Année’ wanneer hij na de nodige explosies, kogels en achtervolgingen neervlijt met een wulpse schone.

Bollinger post op zijn Facebookpagina interessante weetjes en foto’s over Bond en Bollinger door de jaren heen. Bollinger besteedt aandacht aan klasse, elegantie en juist gebruik van vocabulaire. Geheel in stijl van de exclusieve champagne.

De Bollinger Skyfall launch bij het Londense Harrods is via Twitter te volgen.

4. Coke Zero

Coke Zero is de lightversie van Coca Cola. Het drankje werd destijds op de markt gebracht omdat lightproducten niet genoeg aantrekkingskracht op mannen hadden. James Bond spreekt bij deze mannen natuurlijk wel tot de verbeelding. Vandaar de keuze voor een samenwerking met Bond filmproducent MGM. Het Antwerpse bureau Duval Guillaume Modem spant met hun Coke Zero Skyfall viral campagne de kroon.

Gefilmd in het Antwerpse Centraal Station ervaren nietsvermoedende trainpassagiers zelf even James Bond te zijn. Het ‘Unlock the 007 in you. You have 70 seconds’ filmpje is op Youtube binnen een paar dagen al 4 miljoen keer bekeken.

Een subliem filmpje dat alles voor een goede viral in zich heeft. Het is spannend, maakt je aan het lachen en het verrast. Wat dat betreft heeft Coca Cola als frisdrankproducent een tweede gouden formule gevonden. Met ruim 53 miljoen Facebookfans weet het online meer mensen met content marketing aan zich te binden dan bijvoorbeeld Disney met 38 miljoen fans. ‘Unlock the 007 in You’ heeft Coca Cola op Facebook alleen al in de week voor de Skyfall-premiere 400.000 nieuwe fans opgeleverd.

De campagne krijgt verder aandacht op Facebook en op Twitter via de hashtag #cokezero007. ‘Unlock the 007 in you’ wordt visueel ondersteunt door een commercial en making-of filmpje.

http://www.youtube.com/watch?v=Vtz4qL4-hNE

5. Honda

James Bond slingert zich niet vaak op een motor. We kennen de BSA Lightning (Thunderball), de Yamaha XJ650 (Never Say Never Again) en de gestolen BMW R1200 uit Tomorrow Never Dies. In Skyfall stapt Bond op een Honda CRF250R crossmotor. De filmcrew stapte voor de HD achtervolgingsscènes op twee Honda CRF450R’s. De Honda campagne loopt een maand tot de première en drie maanden daarna.

Honda gebruikt daarvoor exclusieve content voor Twitter -en Facebookfans. Doel is om iedereen, net als Coke Zero, even deel van Skyfall te laten zijn.

In Marketingweek zegt Honda corporate communications manager Fiona Cole:

“We like to try and do things differently at Honda, including finding innovative, yet relevant ways to showcase our diverse products, whilst also really engaging with our customers. It’s great to not only have Honda machines chosen as the choice of Bond, but also to be working with such a longstanding film franchise.”

6. Sony

Als Skyfall sponsor gooit Japanse elektronica gigant Sony het over de ‘gadget’-boeg. De ‘Intelligence Gathered campagne laat opnieuw Daniel Craig zien die door een mysterieuze vrouw gevolgd wordt via Bravia schermen, VAIO laptops, Xperia tablets en een Xperia T smartphone. Naast een tvspot tijdens de Engelse X-Factor, krijgt de actie aandacht middels printadvertenties, een campagnewebsite en Facebook en Twitter.

Hoofdmarketing Sony Europe, Gildas Pelliet:

“Our latest suite of Sony’s products in the film and the TV advertising campaign are not only the perfect fit for both Bond and Skyfall but also the perfect way to show them in action.”

http://www.youtube.com/watch?v=qV-I1lDiuTg

Share this post